L’approccio comunicativo all’insegnamento della lingua straniera: naturalmente razionale o razionalmente naturale?

Janez Skela (Studioso indipendente)

Abstract

Il campo dell’apprendimento ed insegnamento della seconda lingua ha subito negli ultimi anni cambiamenti frequenti e talvolta drastici. Poiché viviamo in un’epoca di eccesso di informazione, è sempre più difficile stare al passo con le proposte e controproposte metodologiche che gli/le insegnanti sono invitati/e a seguire; ne consegue una notevole comprensibile confusione. Mentre per alcuni insegnanti questo continuo bombardamento di informazione è deprimente, per altri costituisce una sfida stimolante; qualunque sia la nostra reazione, è molto probabile che questo sia comunque il clima in cui la prossima generazione di insegnanti di lingua si troverà ad imparare il mestiere. La formazione del futuro insegnante, come pure quella dell’insegnante in servizio, dovrebbe perciò mirare a fornire i mezzi professionali per sopravvivere con successo in tale contesto nel modo più efficace possibile.

Bibliografia

Bowen, J. D., H. Madsen, e A. Hilferty. 1985. TESOL Techniques and Procedures. Rowley, Mass.: Newbury House Publishers.

Brown, H. D. 1994/2001 [2a ed.]. Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy.

Englewood Cliffs: Prentice Hall Regents.

Carter, R. e D. Nunan (a cura di). 2001. The Cambridge Guide to Teaching English to Speakers of Other Languages. Cambridge: CUP.

Celce-Murcia, M. (a cura di). 2001 [3a ed.]. Teaching of English as a Second or Foreign Language. Boston, Mass.: Heinle & Heinle.

Douthwaite, J. 1991. Teaching English as a Foreign Language: An Introduction to the CommunicativeApproach. Torino: Società Editrice Internazionale.

Duff, T. (a cura di). 1988. Explorations in Teacher Training. Harlow: Longman.

Gibson, G. 1997. Reflections on Reflection: A critical look at the Reflective Model in School Based Teacher Training. School Experience (A Forum for EFL Teacher Educators, The British Council, Budapest), 1 (3): 10–14.

Hammerly, H. 1982. Synthesis in second language teaching: An introduction to languistics. Blaine, Washington: Second Language Publications.

Howatt, A. P. R. 1984. A History of English Language Teaching. Oxford: OUP.

Johnson, K. 2001. An Introduction to Foreign Language Learning and Teaching. Harlow: Longman.

Kelly, L. G. 1969. 25 Centuries of Language Teaching: 500 BC – 1969. Rowley, Mass.: Newbury House Publishers.

Larsen-Freeman, D. 2000 [2a ed.]. Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford: OUP.

McArthur, T. 1983. A Foundation Course for Language Teachers. Cambridge: CUP.

Newby, D. 2003. Mediating between theory and practice in the context of different learning cultures and languages. Strasbourg: Council of Europe.

Nunan, D. 1991. Language Teaching Methodology: A textbook for teachers. Hemel Hempstead: Prentice Hall.

Nunan, D. 1999. Second Language Teaching and Learning. Boston, Mass.: Heinle & Heinle. Omaggio Hadley, A. 2001 [3a ed.]. Teaching Language in Context. Boston, Mass.: Heinle & Heinle. Prebeg-Vilke, M. 1977. Uvod u glotodidaktiku. Zagreb: [kolska knjiga.

Richards, J. C., e T. S. Rodgers. 2001 [2a ed.]. Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: CUP.

Richards, J. C. e W. A. Renandya (a cura di). 2002. Methodology in Language Teaching: An Anthology of Current Practice. Cambridge: CUP.

Roberts, J. 1998. Language Teacher Education. London: Arnold.

Rodgers, T. 2003. Methodology in the New Millennium. English Teaching Forum, 41(10): 2–12. Stern, H. H. 1983. Fundamental Concepts of Language Teaching. Oxford: OUP.

Stern, H. H. 1992. Issues and Options in Language Teaching. Oxford: OUP.

Uber Grosse, C. 1993. The Foreign Language Methods Course. The Modern Language Journal, 77 (1993): 303–312.

Ur, P. 1996. A Course in Language Teaching: Practice and theory. Cambridge: CUP. Wallace, M. 1991. Training Foreign Language Teachers. Cambridge: CUP.

Woodward, T. 1991. Models and Metaphors in Language Teacher Training. Cambridge: CUP.

 

Views: 821

Download PDF

Downloads: 943