Personal Response and Humanistic Activities: Enhancing Personal Involvement in Language Teaching

Michela Damonte (Università di Udine)

Abstract

Quali sono le possibili ricadute che una prospettiva di educazione intesa come sviluppo integrato della persona può avere sull’apprendimento linguistico? In quest’ottica si analizza l’efficacia di due particolari tipi di attività linguistiche dette “Personal Response Activities” e “Humanistic Activities”, che prevedono livelli diversi di coinvolgimento personale dell’individuo (esperienze, idee, opinioni, emozioni, ecc.) durante l’attività scolastica. Si ritiene, infatti, che l’attuazione di attività personalmente rilevanti per lo studente possa essere determinante per un’esperienza di apprendimento realmente educativa e significativa per l’individuo anche oltre l’attività scolastica.

Bibliografia

Arnold, J. (ed.) 1999. Affect in Language Learning. Cambridge: C.U.P.

Arnold, J. and Brown H. D. 1999. “A map of the terrain” in Arnold, J.: 1-24. Goleman, D. 1995. Emotional intelligence. New York: Bantam Books.

Maslow, A. H. 1970. Motivation and Personality. New York: Harper & Row.

Moskowitz, G. 1999. “Enhancing personal development: humanistic activities at work” in Arnold, J.: 177-193.

Richards, J. and Rodgers T. 2001 (2nd edition). Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: C.U.P.

Rinvolucri, M. 1999. “The humanistic exercise” in Arnold, J.: 194-210.

Rogers, C. R. 1951. Client-Centered Therapy. London: Constable.

Rogers, C. R. 1980. A Way of Being. New York: Houghton Mifflin Company.

White, M. 1992. Self-Esteem: Its Meaning and Value in Schools. Dunetable: Folens.

Williams, M. and Burden, R. L. 1997. Psychology for Language Teachers. Cambridge: C.U.P.

C. E. F. Common European Framework for Languages. 2001. Retrieved March 2005 from: http://www.culture.coe.fr/lang

Aly A. A. 2003. “Teaching EFL/ESL Literature” in The Reading Matrix: An International Online Journal, 3, 2, September, 63-73. Retrieved March 2005 from: http://www.readingmatrix.com/journal.html

Arnold, J. 2001. “The Jackendoff ‘Skeptic’ on Humanistic Language Teaching” in Humanising Language Teaching, 3, 3, May. Retrieved March 2005 from: http://www.hltmag.co.uk/may01/sart6.htm

Views: 723

Download PDF

Downloads: 458